Pedagógiai változások – a változás pedagógiája III.
Synopsis
Szerkesztői előszó
Talán sosem volt még annyira érvényes már-már hagyománnyá váló konferencia-sorozatunk neve, mint épp most. Minden névadás ígéret is egyben, a „Változások a pedagógiában – a pedagógia változása” pedig már első alkalommal is azt vállalta fel, hogy a magyar és nemzetközi pedagógia aktuális kérdéseivel foglalkozó, a pedagógusképzés műhelyeiben dolgozó kutatókat hívja össze egy olyan napra, amikor előadások, viták és beszélgetések során megoszthatják egymással kutatásaik eredményeit, kérdéseit és dilemmáit.
Idén már harmadik alkalommal kerül sor arra, hogy a pedagógusképző műhelyekben folyó kutatási-fejlesztési tevékenységekről szóló beszámolók révén tisztább és teljesebb képet kaphassunk arról, milyen is valójában a 21. század pedagógiai valósága. Három évvel ezelőtt persze még nem sejthettük, hogy ezt a valóságot mekkora erővel fogja átformálni a COVID-19 járvány és annak következményei, mekkora súlyt kapnak akarva-akaratlan is a távoktatás és a digitális pedagógia kérdései, miként befolyásolja a tantermen kívüli oktatás a pedagógusok és tanítványaik gondolkodásmódját, hogyan hat mindez a mindennapi iskolai gyakorlatra, és milyen innovációk igényét hívja elő.
A változások kora nélkülözhetetlenné teszi a pedagógia változását is, ez a konferenciasorozat és ez a tanulmánykötet is ennek vált-válik a lenyomatává. Az aktuális problémák egy része a járvány következtében vált láthatóvá, mint például az oktatáshoz való hozzáféréssel vagy a tanárok és diákok digitális kompetenciájával kapcsolatos gondok. Más részük viszont olyan területeken jelentkezik, amelyekkel kapcsolatban egyre több kutatás mutat rá arra, hogy az oktatás-nevelés folyamatának megújítása, az átadandó műveltségtartalmak újragondolása sürgős és el nem odázható feladat – ilyen például a természettudományos tárgyak oktatása vagy a pedagógusi kompetenciák bővítése és megszilárdítása.
Mit tehetünk azért, hogy tisztább képet kapjunk arról, milyen megoldandó gondokkal kell szembenéznünk a 21. század valóságában? „A kor fordulásait legelőször a pedagógiának kellene meglátnia és számba vennie, mert az új kultúra jövendő munkásai az ő kezében vannak.” A Fekete kolostor szerzője, Kuncz Aladár írta ezt a Nyugatban Weszely Ödön A modern pedagógia útjain címmel 1909-ben megjelent munkája kapcsán. A modern pedagógia útjain ma is izgalmas olvasmány: ugyan egy másik kor pedagógiai problémáit tárja elénk, de a szerző friss látásmódja, aktuális változásokra reflektáló, a társtudományok új fejleményeit figyelembe vevő attitűdje a jelen számára is tanulságos. Kuncz Aladár megállapítása sem veszített érvényességéből száztizenegy év alatt, még mindig a változások meglátása és számbavétele a pedagógiai kutatások egyik fő feladata. Reméljük: rajtunk nem fog múlni.
Felhasznált irodalom Kuncz Aladár 1910. Dr. Weszely Ödön: A modern pedagógia útjain. Nyugat. 1910. 20. szám, Figyelő rovat
Chapters
-
Szerkesztői előszó
-
I. Digitális világ és média
-
Módszertani megoldások és lehetőségek a digitális tanrendben történő oktatás idején – fókuszban az alsó tagozat
-
Médialogika vs médiaműveltség
-
Tanár szakos hallgatók offline és online órák tervezésével kapcsolatos tapasztalatai
-
A 2020-as és a 2021-es online oktatás tapasztalatai tanulói szemmel
-
A formatív értékelés lehetőségeinek kiaknázása az online oktatásban
-
Tudásteremtés és alkotás a digitális pedagógiában
-
II. Kisgyermekek pedagógiája
-
Programozható eszközök óvodai alkalmazása a gondolkodásfejlesztésben (és az óvodapedagógus-képzés kihívásai a digitális óvodapedagógia terén)
-
gyermekek nevelésének - gondozásának ismeretei és a mesélés kapcsolata szülői válaszok alapján
-
Az esztergomi szülők óvodaválasztási stratégiái – a gyakorlóóvodák tapasztalatai
-
Szimbólumpedagógia és közösségfejlesztés
-
III. Ember és természet
-
Természettudományos tévképzetek – Hogyan tegyük láthatóvá? És miért?
-
A környezeti nevelésben alkalmazott élménypedagógiai módszerek nemzetközi összehasonlítása
-
A szöveges feladatok megoldásának módszereivel kapcsolatos változtatások az általános iskolai oktatás során
-
A környezetismeret tantárgy a NAT 2020 alapján, elvesztegetett évek
-
Tananyagfejlesztési innováció – Terepgyakorlati praktikum az Őrségi Nemzeti Park értékeinek vizsgálatához
-
A kémia oktathatóságáról az atomfogalom ürügyén
-
Alternatív pedagógiai módszerek a megújuló energia témakörének oktatásában
-
IV. Történelem és pedagógia
-
Magyar nyelv és irodalom tantárgy oktatása az északkeletmagyarországi tanítóképzőkben 1914-1945 között
-
Didaktikai trendek a történelemtankönyveken keresztül – hogyan és mi változott száz év alatt a történelemtankönyvekben?
-
Hogyan (ne) tanítsunk történelmet!
-
Múlt és jövő: az iskolatörténeti múzeum jelentősége a pedagógushallgatók hivatástudatának erősítésében
-
Érték vagy mérték? – A középszintű történelem írásbeli érettségi 2005 és 2019 közötti egyszerű, rövid választ igénylő feladatainak áttekintése a kompetencia típusú feladatok tükrében
-
Egy különleges epizód egy Sacré Coeur növendék élettörténetében az 1938-as Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus
-
V. Tanítás Tanulás Fejlesztés
-
A pedagógiai munka módszertani gazdagítása
-
Jó gyakorlatok az osztályteremben, avagy a motiváció hatalma
-
Gyerek-játsz-ma
-
A modern zene motivációs szerepe a német és más idegen nyelvek oktatásában
-
Hogyan segíthetjük a diákok tanulásra való alkalmasságát? – Néhány gyakorlati ötlet a tanulástámogatáshoz
-
Változások a látássérültek pedagógiájában – A 0-14 éves látássérült gyermekek
-
Az érzelmi intelligencia fejlesztése a tanórán – Gyakorlati megoldások a hétköznapokban – Játékbank
-
Intervenciós program hatása a tanulási- és motoros képességekre az iskolaérettség függvényében
-
Ősi készségek és tevékenységek a 21. században
-
VI. A pedagógia és a pedagógus
-
A pedagógus mint támogató, segítő
-
A tanulók és a pedagógusok jóllétének összefüggései
-
Pedagógia és autonómia – nevelésfilozófiai megfontolások
-
Az etika tanítás szükségességéről és sajátos feladatairól
-
A reziliens pedagógus szemléletváltása
-
Kárpát-medencei pedagógusjelöltek hivatás- és pályamotivációja
Downloads
Published
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.