Pedagógiai küldetés – a küldetés pedagógiája: Tanulmányok a katolikus pedagógusképzésről és pedagógiáról

Authors

Enikő Szőke-Milinte (ed)

Synopsis

Szerkesztői gondolatok
A katolikus tanító- és óvóképzés kiemelkedő központja, az Esztergomi Érseki Tanítóképző, 1842-es alapításától napjainkig készíti föl a nevelői pályára a tanítókat, óvónőket. Jogutódja,  PPKE Vitéz János Főiskolai Kara 2013-ig folytatta a tanító- és óvónőképzést, majd a 2013/14-es tanévtől kezdődően egy országos, illetve egy egyetemi szintű reform újította meg a pedagógusképzést, melynek következtében a PPKE Vitéz János Főiskolai Kara integrálódott a Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karba, és létrejött a Vitéz János Tanárképző Központ, ahol a pedagógusképzés feladatát két tanszék, az Óvó- és Tanítóképző Tanszék, valamint a Tanárképző Tanszék látja el. A Pázmány Péter Katolikus Egyetemen az 1994/95-ös tanévtől kezdődőden elindult a tanárképzés, a 2013-as integrációval kibővült a képzési kínálat az óvónő és a tanító szakokkal.

Az integráció egyszerre lehetőség és kihívás. A tanárok, a diákok, akik addig különállóként határozták meg önmagukat – ti. az óvodáskorú és az alsó tagozat, valamint a felső tagozat és a középiskola nevelésében érdekeltek –, lassan fölismerik az egységes nevelésfilozófiában, egységes kommunikációban rejlő lehetőségeket. Szükségszerűvé válik föltenni a kérdést: mit gondolunk önmagunkról, mit gondolunk a feladatunkról, azaz, milyen választ adunk a kérdésekre: mit jelent nekünk, katolikus pedagógusképzőknek az egyetem, mit jelent nekünk, katolikus pedagógusoknak a pedagógia? A tanulmánykötet szerzői, tevékenységükön, munkásságukon keresztül ezekre a kérdésekre kívánnak választ adni. Egyes tanulmányok szerzői a kezdetek felidézésével törekednek az önmeghatározásra, mások az éppen aktuális tevékenységük bemutatásával tesznek hitet munkájuk mellett. A szerzők oktatóként, volt oktatóként, mentorpedagógusként, hallgatóként, volt hallgatóként vagy tudományszervező munkatársként kapcsolódnak a VJTK-hoz, sajátos módon mutatják be az általuk végzett tevékenységeket, a pedagógusképzéssel és továbbképzéssel, a neveléssel kapcsolatos nézeteiket, tapasztalataikat, kutatásaikat.

A tanulmányok az óvodai neveléstől az egyetemi oktatáson, a pályakezdő pedagógus támogatásán és a mindennapi nevelés aktuális problematikáján keresztül olyan kaleidoszkópot adnak az olvasó kezébe, amely megcsillantja azokat a lehetőségeket, amelyeket a keresztény nevelés magában hordoz, fejlődésre, együttműködésre, közös munkára inspirál. Bízunk benne, hogy a jövőben sok új kolléga és hallgató kívánja felfedezni ezeket a lehetőségeket, részt kíván venni velünk közösen ebben a munkában.

Chapters

  • Szerkesztői gondolatok
  • A küldetés pedagógiája
    Enikő Szőke-Milinte
  • Korszerű katolikus pedagógia
    Zoltán Gloviczki
  • Tanárképzés a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen 1994–2004 között
    Rózsa Hoffmann
  • A pedagógus arcai
    Orsolya Gombocz
  • Történelem – tanítás és tanárképzés
    József Kaposi
  • Mentorok a köznevelés rendszerében
    Enikő Szőke-Milinte
  • A reflexió szerepe a pedagógussá válás folyamatában
    József Kormos
  • A tanítási gyakorlatok szerepe a tanárképzésben
    Nándor Polákovits
  • A fejlesztés felelőssége
    Judit Sályiné Pásztor
  • (Köz)nevelés és növekedés – poézis és pedagógia
    Zsófia Tompa
  • Tanítók és kisiskolások a pszichológia szemüvegén keresztül
    Éva Kósa
  • A játékon túl – azaz mire alkalmazható a drámapedagógia?
    Zsuzsanna Tölgyessy
  • „Megfelelnek-e a Frőbel-féle foglalkozások a magyar kisded kedélyének?”
    Ágnes Kata Miklós
  • A német nemzetiségi óvodapedagógusés tanítóképzés helyzete napjainkban
    Márta Juhász
  • A szlovák nemzetiségi pedagógusképzés hagyományai Esztergomban
    Éva Horváthné Farkas
  • A kisdedóvónő jó tulajdonságai
    Elvira Anna Tischner
  • A tehetséggondozás formái a PPKE BTK-n
    Péter G. Molnár
  • A korai problémafelismerés és a fejlesztés lehetőségei
    Monika Bleicher
  • A tanácsadás és a problémakezelés módszerei az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnáziumban
    Zsófia Boronkai-Horváth
  • A 2017-es Pázmány Campus – Junior Nyári Egyetem létrehozása, pályaszocializációs szerepe, hazai és nemzetközi összehasonlítása
    Kristóf Dallman, Richárd Fodor
  • Like-oltam. A digitális bennszülöttek on-léte, avagy hogyan tájékozódnak a 14-18 évesek a digitális térben?
    Dorottya Habos

Published

2018

Details about this monograph

ISBN-13 (15)

978-615-5224-78-2