Közelítések a történelemtanítás elméletéhez és gyakorlatához: Oktatási segédlet
Synopsis
A történelemtanítás mint a múltról szóló történelmi ismeretek átadása hagyományosan a magyar társadalom egyik fontos elvárása a mindenkori oktatással, iskolával szemben. A tantárgy tanításának elvárásai ugyanakkor régóta komlex tanári munkát kívánnak meg, hiszen az ismeretközvetítés mellett nagyon fontos szerepet játszik az érzelmi nevelés és a pozitív attitűdök kialakításának igénye, valamint természetszerűen a szülőföld és a hazaszeretetre nevelés is. Ezen elvárások ugyanakkor komoly
szakmatudományi és pedagógiai elméleti és gyakorlati felkészültséget várnak el mindenkor a történelemtanároktól.
A tanulmányok közzétételének alapvető célja, hogy hathatósan segítse a történész szakos hallgatók felkészítését az egyre komplexebbé váló pedagógiai feladatokra. A kötetben megjelenő írások döntően korábbi műveimben – Kaposi József: Válogatott tanulmányok I.–II. – elérhető tanulmányok aktualizált és didaktikai szemléletű átdolgozásai.
Chapters
-
Előszó
-
A változó történelemtanítás – trendek, távlatok
-
Bevezető
-
Történelemszemlélet és történetírás
-
Tudásfelfogás
-
A történelemtanítás átalakulása
-
Történelemdidaktika – a történeti tanulás tudománya
-
A változó történelemtanítás – célok, pillérek, eszközök
-
Narratív megismerés
-
A történészi látásmód megismerése
-
Történelmi gondolkodás
-
Problémamegoldás
-
Összefoglalás
-
Irodalom
-
A hazai történelemtanítás rövid történeti áttekintése
-
Bevezetés
-
Az államnemzeti történelemtanítás időszaka (1777–1918)
-
A kultúrnemzeti történelemtanítás időszaka (1918–1945)
-
Osztályharcos felfogású történelemtanítás (1945–1989)
-
A rendszerváltozás időszaka (1989–1990)
-
A rendszerváltozás után (1990‒2000)
-
Összegzés
-
Irodalom
-
A 2005-ös történelemérettségi fejlesztése, jellemzői, tapasztalatai
-
Bevezetés
-
A vizsgafejlesztés hazai és nemzetközi kontextusa
-
A vizsgafejlesztés hazai kontextusa
-
A vizsga alapelvei, műveltségképe
-
Az új történelemérettségi vizsgadokumentumai, szintjei
-
Általános követelmények
-
A részletes követelmények
-
Vizsgaszintek
-
A kompetenciák szerepe és struktúrájuk
-
A források használata és értékelések
-
A szaknyelv alkalmazása
-
Tájékozódás térben és időben
-
Az eseményeket alakító tényezők feltárása
-
A történelmi események és jelenségek problémaközpontú bemutatása
-
A témakörök és a lexikai anyag
-
A vizsgaleírás (vizsgamodell)
-
A történelemérettségi bevezetésének tapasztalatai (2005–2006)
-
2017-től érvényes változások
-
Tanulságok, összegzés
-
Irodalom
-
A történelemtanítás kihívásai és lehetőségei a 2012-es Nemzeti Alaptanterv és a kerettantervek alapján
-
Műveltségterületi bevezető
-
A műveltségterület tartalma, szerkezete, felépítése
-
A történelem tantárgy tanításának alapelvei, céljai
-
Fejlesztési feladatok
-
Közműveltségi tartalmak
-
Ismétlődő/visszatérő és hosszmetszeti témák
-
Kronológikus témák
-
A kerettantervek és felépítésük
-
A kerettanterv felépítése
-
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek kerettantervek
-
Előzetes tudás
-
Nevelési-fejlesztési célok
-
Fogalmi háló (kulcsfogalmak, adatok)
-
A fejlesztés várt eredményei
-
Összegzés
-
Irodalom
-
A történelemtanár-képzés kontextusa, követelményei
-
Bevezetés
-
A pedagógia világa
-
A pedagógusok szerepváltozása
-
Pedagógusképzés
-
A történelemtanári munkáról
-
Tankönyvek, taneszközök
-
A történelemtanár szak képzési és kimeneti követelményei
-
Összegzés
-
Irodalom
-
Melléklet
Downloads
Published
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.