Pedagógiai mozaik

Authors

Enikő Szőke-Milinte (ed)

Synopsis


A tanulmánykötet szerzői mind tudományos érdeklődésüket, mind témaválasztásukat tekintve nagyon különbözőek, ami közös bennük, hogy mindannyian a pedagógia valamelyik szeletét vizsgálják, egy-egy sajátos pedagógiai problémát fogalmaznak meg, járnak körül. A kötet első részében kaptak helyet azok a tanulmányok, amelyek a mindennapjainkat leginkább foglalkoztató kérdéseket teszik föl, a második részben a pedagógia és iskolatörténeti tanulmányok, a harmadik részben a pedagógusképzéssel, tanárképzéssel kapcsolatos munkák, és végül az óvódai és iskolai nevelés általános kérdéseit vizsgáló tanulmányok zárják a sort.

E tartalmi gazdagság és sokszínűség alapján egy sajátos képet alkothat az olvasó a magyarországi pedagógiai gondolkodás és nevelés világáról. Ez a mozaikkép néhol finoman kidolgozott részletgazdagsággal, máshol durvább és elnagyoltabb vonalvezetéssel olyan látványt fog az olvasó elé tárni, amely alapján nemcsak tájékozódhat, de gyönyörködhet, felismerhet, felfedezhet, megszólítva érezheti magát, hogy részt vegyen a műalkotás befejezésében. A pedagógia világáról készült mű soha nem készülhet el véglegesen, hiszen az alkotás tárgya, melyről a képet készítjük, folyamatosan változik, ezért arra van szükség, hogy kellő nyitottsággal, motivációval az egyes mozaikdarabokat új szempontok szerint megvizsgáljuk, átalakítsuk vagy éppen létrehozzuk, törekedve arra, hogy egy mindenki által befogadható és élvezhető műalkotást hozzunk létre a nevelésről. Ez nem könnyű vállalkozás. A PPKE Vitéz János Tanárképző Központja már harmadjára tesz kísérletet e feladat elvégzésére, bízva abban, hogy egyre többen kapnak motivációt arra, hogy részt vegyenek a közös alkotásban.

Hogy miért ez az alkotásvágy?

Ha a művész metaforát tovább göngyölítjük, és a pedagógusra mint alkotóra, művészre tekintünk, akkor Pilinszkyvel együtt felismerhetjük, „A művészet se nem valóság, se nem utánzat. (…) A művészet nem egyéb, mint a valóság kitalálása.”

A kötet szerzői, kivétel nélkül pedagógusok, alkotók, akiket fűt a vágy, hogy kitalálják azt a pedagógiai valóságot, amelyben jó tevékenykedni, jó létezni.

Kedves olvasó, tartson velünk, vegyen részt a felfedezésben, az alkotásban!

Chapters

  • Szerkesztői előszó
  • Örök problémák – újszerű kérdésfeltevések
  • Paradigmaváltási kényszer? Állandóság és változás a kollégiumpedagógiai gyakorlatban
    Viktor Barna
  • Alternatív iskolák pedagógusai: szerepfelfogások, elvárások, képzések
    Orsolya Dobos
  • Hintapolitika vagy bűnös csalárdság? Az újgenerációs történelemtankönyvek nézőpontjai
    Richárd Fodor
  • hazai állami (elemi iskolai) tanítóképzés tartalmi szabályozásának kezdetei – Eötvös József és Trefort Ágoston tantervi reformjai
    Norbert Gombos
  • A kéttanáros modell gyakorlati megvalósulása az oktatásban
    Mariann Horváth
  • A demokráciára nevelés aktuális kérdései
    József Kaposi
  • A középiskolás tanulók értékdimenzióinak és attitűdjeinek megismerése
    Andrea Kovácsné Duró
  • Diverzitás és individuális értékek óvodás korban: a MIMI (MIndenki Másképp Intelligens) módszer beválás-vizsgálata
    Barbara Sándor-Schmidt
  • Adat, információ és megismerés az információs társadalomban
    Enikő Szőke-Milinte
  • Pedagógiatörténet – Iskolatörténet
  • Sivatagban az oázis – avagy az izraeli oktatás lehetőségei és kihívásai
    Barbara Balla
  • Szervezeti változások az északkelet-magyarországi tanítóképzőkben 1914–1959 között
    Sándor Dráviczki
  • Karácsony Sándor tanítóképzési koncepciója
    Imre Fenyő
  • A japán oktatási rendszer
    Hajnalka Hegedüs
  • Német nemzetiségi tanítóképzés Magyarországon
    Éva Márkus, Ágnes Klein
  • A nők tömeges munkába állásának hatásai az óvodaügyre Magyarországon az 1950-es években
    Zsófia Nemes-Wéber
  • Az esztergomi angol nyelvtanítóképzés története 2018-ig
    Andrea Poros
  • Debreceni Tanítóképző Főiskola Marxizmus-Leninizmus Tanszékének története 1959-89 között, avagy kutatásaim a történelem lomtárában
    Márk Rácz
  • Melléklet (visszaemlékezések)
  • Pedagógusképzés – tanárrá válás
  • A pedagógus formálódó arca. Egy vizsgálat tapasztalatai
    Orsolya Gombocz
  • A pedagógusok „médiaképzése”
    Dorottya Habos
  • A pedagógussá válás folyamata a pályaszocializáció és az élethosszig tartó tanulás tükrében
    Ágnes Kisváriné Kelemen
  • A filozófiai jellegű kurzusok szerepe a pedagógusképzésben
    József Kormos
  • A mentorálás sajátos útja: az önreflexió
    Mária Magdolna Lehoczky
  • Óvodai és iskolai nevelés, iskolaérettség
  • Óvodapedagógiai lehetőségek egy irodalmi kiállításban
    Fruzsina Aranyi
  • Egy értékközvetítő és művészetpedagógiai vizsgálat előkészítése az óvódapedagógus és tanító alapszakos hallgatók körében, zenei tanulmányaik és műveltségük tekintetében
    Antónia Czemmel
  • Az alsó tagozatos újgenerációs olvasókönyvek szövegértés-fejlesztési koncepciója
    Zsoltné Fazekas
  • A mese helye az oktatásban. A nép- és műmeséken túli világ
    Zsuzsanna Hangácsi
  • Leblokkoló kiskamaszok – A szóbeli kifejezőkészség fejlesztésének lehetőségei idegennyelv-órán a kritikus periódus után
    Renáta Hegedüs
  • Mellékletek
  • Diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszerrel (DIFER) vizsgált gyermekek intervencióval összekapcsolt, hosszmetszeti eredményei
    Anna Ihászné Kaifis
  • Hatékony-e a magyar idegennyelv-oktatás?!
    Márta Juhász
  • Fejlesztés IKT eszközökkel az óvodában
    Éva Kruppa T.
  • Az óvoda és társadalmi környezete kölcsönhatásai – egy kutatás „előszava”
    Ágnes Kata Miklós
  • Írjunk másképp – újabb módszerek a fogalmazástanításban
    Andrea N. Varga
  • Az élőszavas mesemondásra épülő interaktív népmese-feldolgozás
    Zsuzsanna Tölgyessy
  • A kötet szerzői

Published

2019

Details about this monograph

ISBN-13 (15)

978-615-5224-85-0