Kutatási módszerek pedagógusjelölteknek

Authors

József Kaposi (ed)
Enikő Szőke-Milinte (ed)

Synopsis

A neveléstudományi kutatások adott kor társadalmi igényeit szolgálják ki, így tehát a társadalmi egyensúly fenntartásában és a társadalmi fejlődés biztosításában kiemelt funkciójuk van. Ezek a kutatások adhatnak választ olyan társadalmi kérdésekre, hogy mit és hogyan tanuljon a tanuló, mikor kezdje az iskolát, hogyan motiválható, milyen bemeneti feltételek szerint és milyen módszerekkel szelektáljon az iskolarendszer, miként integrálható a kiemelt figyelmet igénylő tanuló stb. Már a pedagógusjelölt is megfogalmaz hasonló kérdéseket a tanulmányai és az iskolai gyakorlatai során, és gondolkodó értelmiségiként már nem elégszik meg a szokványos magyarázatokkal, válaszokkal. Tudományos igénnyel és módszerekkel kíván ezekre a kérdésekre választ adni. Ez a könyv abban segít, hogy a pedagógusjelölt képes legyen a megfelelő témaválasztásra, a tárgy témává formálására, a kutatási probléma megfogalmazására, a hipotézisek felállítására, a módszerek és eszközök kiválasztására, a kutatás megtervezésére és lebonyolítására. Segítséget kíván nyújtani a pedagógiai témájú szakdolgozat megírásához, a tudománykommunikációs
feladatok ellátásához, ezért foglalkozik a szakdolgozat védésével, a prezentáció elkészítésének feladataival is. Mivel a tanári szakdolgozat két részből áll: egy tudományos kutatásalapú írásműből és egy, a pedagógus kompetenciák fejlődését bemutató dokumentumgyűjteményből, egy fejezetet a portfólió bemutatására és elkészítésének módszertanára szántunk.A könyv szerzői abban bíznak, hogy a tanulmányok ténylegesen támogatják a pedagógusjelölteket abban, hogy értelmiségi életútjuk kezdetén képesek legyenek egy neveléstudományi vagy szakmódszertani kérdést tudományos igényességgel megvizsgálni, elemezni és bemutatni. Mindeközben arra biztatjuk őket, hogy legyen bennük elegendő alázat, mert alázat nélkül a tudományos igényű adatgyűjtés és feldolgozás nehezen valósítható meg. Kérjük, hogy maradjanak nyitottak az intuícióra, legyenek kreatívak a téma és módszerválasztásban, hogy jutalmuk egy kimunkált (világ)magyarázat, értelmező elmélet legyen a felmerült problémákra, a megfogalmazott kérdésekre.

Chapters

  • Szerkesztői előszó
  • A tudományos írásmű: tanulmány, szakdolgozat
    Richárd Fodor, Norbert Mongyi
  • A tárgy témává formálása
    Ágnes Kata Miklós
  • A tanári szakdolgozat sajátos formája: a portfólió
    Mariann Horváth, Norbert Mongyi
  • Szakdolgozat prezentáció
    Richárd Fodor, Norbert Mongyi
  • A pedagógiai kutatás – a pedagógiai kutatások tudományos feltételei
    József Kormos
  • A pedagógiai kutatások operatív tervezése
    Enikő Szőke-Milinte
  • A pedagógiai kutatás módszerei
    József Kaposi
  • A tartalomelemzés
    József Kaposi
  • Kérdőíves adatgyűjtés, interjúkészítés
    Orsolya Gombocz
  • A megfigyelés
    Mariann Horváth
  • A pedagógiai kísérlet
    Enikő Szőke-Milinte
  • Az adatok statisztikai elemzése, az eredmények a bemutatása
    Pál Kindrusz
  • Melléklet

Published

2022

Details about this monograph

ISBN-13 (15)

978-963-575-044-3