Pedagógiai valóságok

Authors

Péter G. Molnár (ed)
Enikő Szőke-Milinte (ed)

Synopsis

Szerkesztői gondolatok
A pedagógiai jelenség mindennapos valóságtapasztalatunk.

Óvodába menet az apa a járművön a gyerekének azt magyarázza, hogy az ajtó jelzés után nyílik, a gyereke érdeklődve figyeli. Az utazás végén közli az apjával, hogy tizenegy megállót utaztak, ez a tizenkettedik. Apja mosolyogva bólint. A buszvezető a felszállni készülő utasnak azt magyarázza, hogy utazásra csak az érvényes menetjegy vagy bérlet jogosít. A fiatalember átadja helyét az idős férfinak, majd a telefonján folytatja a témazáró feladatsort. Az idős férfi, kezében a napi hírekkel azokról az időkről nosztalgiázik, amikor még volt értéke a leírt vagy kimondott szónak. A harmadik ülésen a lány fülében fülhallgatóval rockot hallgat, a mellette ülő nő a reggeli kávéval próbálja magát életre kelteni. A zajtól és a zsúfoltságtól frusztráltan méltatlankodik egy kisbaba, anyja mosollyal, jó szóval nyugtatja. Megannyi nevelési helyzet, melyet – ha nem a telefonunkkal kommunikálunk – észreveszünk és ösztönösen reflektálunk rá, véleményt formálunk róla: laikus pedagógusként nap mint nap a legkülönbözőbb elméleteket állítjuk fel a nevelésről. Jobban tudjuk mi a helyes és a helytelen, vagy hogy hogyan kellett volna cselekedni, válaszolni, mint a körülöttünk lévők.

A pedagógiát mint professziót gyakorlók még erősebb késztetést éreznek arra, hogy a mindennapos valóságtapasztalataikat nemcsak értelmezzék, hanem formálják is. A pedagógus nem elégszik meg egy-egy jelenség leírásával, fontosnak tartja annak alakítását is. Ezt az attitűdöt jelenítik meg a kötet tanulmányai. A legkülönbözőbb nevelési színterek – óvoda, iskola, udvar, játszótér, digitális szupersztráda, tanárképző központ – és a legkülönbözőbb pedagógiai problémák képezik a tanulmányok tárgyát. A tudományos vizsgálódás igényével, komplex módon írják le a pedagógiai valóságot, és sajátos pedagógiai szemlélettel és szakmódszertannal igyekeznek a felmerülő kérdésekre érvényes válaszokat adni. A szerzők – gyakorló pedagógusok, pedagógusjelöltek, doktoranduszok, szakértők és egyetemi oktatók – olyan sajátos szemüvegeket kínálnak az általuk választott jelenségek megfigyeléséhez és értelmezéséhez, amelyen keresztül úgy tudunk a pedagógiai valóságra tekinteni, hogy az megmutatja számunkra a legtitokzatosabb oldalát is. Bízunk benne, hogy igazi élmény lesz felpróbálni ezeket a szemüvegeket!

Chapters

  • Szerkesztői gondolatok
  • A digitális médiahasználati szokások szerepe az óvodás gyermekek fejlődésében
    Györgyi Forgács
  • A Freinet-pedagógussá válás élményvilágai a hazai óvodákban az 1990-es évek elején
    Réka Kissné Dr. Zsámboki
  • Egy ceglédberceli német népszokás feldolgozása a helyi óvodában
    Veronika Szeidl
  • Képzési, módszertani és oktatástechnológiai innovációk a Kecskeméti Felsőfokú Óvónőképző Intézetben (1959–1986)
    Veronika Szinger
  • Cigány anyák és az iskola A gyermekek intézményes ellátása egy észak-magyarországi romungró közösségben
    Kata Makrai
  • A Nyíregyházi Főiskola partnerintézményei vezetőinek véleményei a főiskolai képzésről
    Edit Nagy
  • „…ideálunk nem fonnyadt, dércsípte őszi rózsa…” Valláserkölcsi nevelés a pécsi tanítónőképzőben
    Zsuzsanna Mária Takács
  • Az idegen nyelvi műveltségterületi képzés múltja jelene és jövője a kecskeméti tanítóképzésben
    Éva Ujlakyné Dr. Szűcs
  • Felkészültek-e leendő tanítóink a hátrányos helyzetű tanulókkal való sikeres együttműködésre?
    Gabriella Verebélyi
  • Autentikus rövidfilmek didaktikai feldolgozása idegennyelv-órára
    Viola Lívia Huszthy
  • A flow-élmény szerepe a nyelvoktatásban
    Ágnes Albert, Katalin Piniel
  • Új utak a nyelvtanárképzésben – egy induló projekt kapcsán
    Gabriella Bikics , Erika Kegyes
  • Kihívások a nyelvtanár-képzésben: a munkaszervezés és a munkaformák szerepe az olasztanár-képzés kurzusain, illetve a középiskolai nyelvórákon
    Alma Huszthy
  • A médiatanárok képzése
    Dorottya Habos
  • A pedagógusok digitális kompetenciájának helyzete a hazai oktatási stratégiában
    Attila Pivók
  • Képes vagyok megcsinálni, avagy készítsünk saját e-tananyagot! (Idegen nyelv oktatása online környezetben)
    Orsolya Bartal
  • Játékkal motivált, interaktív tanulás. Effektív reformpedagógiai módszerek az amerikai óvó- és kisiskolás matematikatanár-képzésben
    Judit Kerekes
  • Online helyesírási segédeszközök használata az anyanyelvi órán: egy felmérés tanulságai
    Zsófia Ludányi
  • Transzverzális demokrácia kompetenciák a pedagógusképzés és a köznevelési gyakorlat metszetében
    Renáta Anna Dezső
  • Tanárképzés a Debreceni Egyetemen. A debreceni egyetem tanárképzésének első gyakorlati műhelye 1914–1949
    Imre Fenyő
  • A pedagógusok pályamotivációja a nemzetközi gyakorlatban
    Enikő Szőke-Milinte
  • A társadalmi nem hatása a pedagógusok kompetenciáira és hatékonyságára
    Edina Kovács
  • A közösségi pedagógiai gyakorlat és az iskolai közösségi szolgálat tartalmi, módszertani összehangolása
    Orchidea Karlowits-Juhász
  • A zenei előképzettség összetevőinek vizsgálata óvodapedagógus és tanító alapszakos hallgatók körében
    Brigitta Nagyné Árgány
  • Verseny, versenyeztetés pedagógus szemmel
    Andrea Kovácsné Duró
  • A tanárjelölt fejlődését támogató iskolai környezet
    Katalin Kőváriné dr. Fülöp
  • A reflexió fontossága a közösségi pedagógiai gyakorlatot folytató hallgatók előmenetelében
    Andrea Lőrincz
  • Az András, a szolgalegény és az ifjú Klebelsberg gróf címmel kiadott kétkötetes mű művészetpedagógiai megközelítése. Eszménykép – etikaoktatás – erkölcsi nevelés
    Károly Dr. Erdősi, Katinka Erdősi-Boda
  • Mentorálás a tanárjelölt hallgató és egy közösség szolgálatában
    Ildikó Dr. Jelenszkyné dr. Fábián
  • Mentortanárok mentoráltakról és önmagukról
    László Paksi
  • A Böjte Csaba gyermekotthonaiban tapasztalható pedagógiai módszerek és eredmények
    Márk Rácz
  • A Pozsonyi Magyar Királyi Állami Tanítónőképző Intézet és prepái
    Andrea Poros
  • A Kisvárdai Szent Orsolya-rendi Tanítónőképző Intézet (1918–1957) történetének vázlata
    Sándor Dr. Dráviczki
  • A honismeret, népismeret térnyerésének történeti alakulása az oktatásban és a tanítóképzésben a 18. századtól a 20. század közepéig
    Brigitta Baksa
  • Népszokások ápolása és általuk a munkakultúra közvetítése alsó tagozaton
    Erika Jurik
  • 120 éve született Burchard-Bélaváry Erzsébet a Montessori-módszer igaz követője
    Istvánné Szeri
  • A szakképzés 21. századi dimenziói
    Nikoletta Fekete
  • Új kihívások a közoktatásban
    Anna Ihászné Kaifis

Published

2018

Details about this monograph

ISBN-13 (15)

978-615-5224-80-5