Pedagógiai változások –a változás pedagógiája IV.
Synopsis
A kötetben közölt tanulmányok jelentős része a pedagógusképzés műhelyeiben működő oktatók írásai, olyan munkák, melyekben a szerzők saját pedagógiai közegük problémáival foglalkoznak. A publikáló kollégáink között van gyakorlott kutató, aki magabiztosan, célirányosan mutatja be tudományos kérdéseit, azaz képes a mindennapok pedagógiai gondjait a tudomány nyelvén megfogalmazni, képes a hétköznapi problémákat tudományos problémává transzformálni. Aki értelmezett szaknyelven fogalmaz, s következtetéseit a tudományos gondolkodás ellenőrzött útjait bejárva fogalmazza meg. Van olyan szerzőnk is, aki első lépéseit teszi a kutatóvá válás nem egészen egyszerű útján. (Tudjuk természetesen azt is, hogy a gyakorlottság és a tapasztalatlanság nem csupán kor kérdése, s az sem új felismerésünk, hogy a kutatói érzékenység és más kvalitások sem egyformán elosztva jutnak birtokunkba.) Ezekre a körülményekre azért kell rámutatnunk, hogy a sokszerzős kötet bizonyos egyenetlenségeit az olvasó számára segítsünk értelmezni. Azt azonban örömmel jelenthetjük ki, hogy kötetünk minden tanulmánya megérdemli a nyilvánosság elé kerülés lehetőségét. Minden szerzőnk tud érdekeset, újat mondani, korábban nem gondolt összefüggésre rámutatni, figyelmünket eddig elkerülő tényeket regisztrálni, vagy éppen új szempontot vinni a jelenségek értelmezésébe.
Chapters
-
Szerkesztői előszó
-
A dráma- és színházismeret-tanári képzés alapításának és a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen való indításának háttere, a képzésben résztvevő hallgatók tanulási előzményei, motivációi és pályaidentitásuk mintázata
-
I. Kisgyermekek pedagógiája
-
A romániai magyar óvodapedagógusok szakmai fejlődésének és tanulásának jellemzői az otthonóvodáztatás ideje alatt
-
Az óvoda és az iskola közötti átmenet támogatását segítő módszerek
-
Legyünk „szakértő” „SZAK”értők! Az „E” típusú dráma alkalmazása az óvodai nevelésben, valamint az óvodapedagógus képzésben
-
Történetmesélési eljárások az óvodai nevelésben
-
Az új ember első kovácsai. Az óvoda képe a Család és iskola (Gyermekünk) folyóiratban 1950-1973
-
Egy budapesti óvoda nagycsoportos gyermekeinek logopédiai szűrési eredményei 2015-2021 között
-
A szervezeten belüli tudásmegosztási lehetőségek az óvodapedagógusok szakmai fejlődésének folyamatában
-
„A kisdedóvónő jó tulajdonságai” – az esztergomi Értesítők óvodapedagógus-képe
-
Őszi népszokások és hagyományok éltetése az Esztergomi Szentgyörgymezei óvodában
-
ADHD-tüneteket mutató, tanköteles korú gyermekek mozgásállapotának és iskolai alapkészségeinek vizsgálata
-
Anyanyelvi és kognitív fejlődés kisgyermekkorban
-
II. Tanítás, tanulás, fejlesztés
-
Az élménypedagógia és a környezeti nevelés kapcsolata
-
Változások a tanyán élő tanulók iskolaválasztási lehetőségeiben, Nyíregyháza környéki bokortanyákon végzett kutatás alapján
-
Tanulási motiváció kutatás eredményei egy falusi iskolában
-
A zenei ízlésről avagy a giccs sikerének titka
-
Szimbólumok új köntösben – Az újraértelmezett szimbólumok pedagógiai hasznosíthatósága
-
Élményközpontú zeneoktatás a tanárképzésben – megújuló zeneelmélet- és szolfézsoktatás az ELTE BTK Művészetközvetítő és Zenei Intézetében
-
Kultúrtörténeti értékek vizsgálata az Őrségi Nemzeti Parkban
-
A német nyelvtan oktatásának progressziója a nyelvpedagógia változásának tükrében
-
A szókratészi módszer lehetőségeiről a pedagógiában
-
A kémia tanulás nehézségei a diákok szemszögéből
-
A folyamatalapú írást támogató eljárások alkalmazási lehetőségei 1-6. évfolyamon: fókuszban a „jelentés írása különféle források alapján” technika
-
A kulturális valóság elemeinek tanítása a nyelvórákon
-
A vitázás mint kompetenciafejlesztő eszköz a közoktatásban tanulmánya
-
Anyanyelvi és digitális kompetencia fejlesztése alternatív verselemző módszer segítségével
-
A szex vajon mi? - erdélyi magyar pedagógusok nézetei a gyermekek szexuális fejlődésével és nevelésével kapcsolatosan
-
Lehetséges változtatások a népi brácsa tanítási módszertanában
-
III. A felsőoktatás pedagógiája
-
Hitoktatásban alkalmazott reflektív módszerek használata hittanárok képzése során
-
Pedagógusok szakmai önismeretének támogatása biblioterápiás módszerekkel
-
A formális logikai gondolkodás fejlettségének vizsgálata pedagógusképzésben résztvevő hallgatók esetében
-
Tanárnak készülök. Pázmányos tanár szakos hallgatók a pályaválasztás támogatásáról
-
Tanár szakos hallgatók kérdőíves vizsgálata a digitális oktatás tapasztalatairól
-
A képesség-ökoszisztéma megközelítés lehetőségei a tanárképzési szakpolitikákban
-
A kreatív írás lehetséges szerepe a magyartanár szakos hallgatók interpretációs stratégiáinak fejlesztésében
-
Az eredményes pedagógus kompetenciáinak kérdőíves vizsgálata gimnazista tanulók és szüleik körében
-
Tanárjelöltek tanulásszervezési tapasztalatai
-
A német nemzetiségi nyelvű általános iskolai tanítóés tanárképzés jelen kihívásai Magyarországon
-
A vallási és a társadalmi tőke mint mobilitási csatorna, a roma tanulók körében
-
Fókuszpont – Egy pedagógiai témájú kutatási terv átalakulása
-
IV. Pedagógiai problémák egykor és ma
-
Az oktatómunka megvalósulása az északkelet-magyarországi tanítóképzőkben 1945-1959 között
-
Tankönyvpolitika a két világháború közti Csehszlovákiában
-
Egyháztörténeti tematikájú iskolai segédanyagok (egy példa bemutatása)
-
Változások az iskolarendszerben, az iskolarendszer lehetséges változásai
-
Imre Sándor és az elemi iskolai tanítóképzés
-
Szakmódszertani megfontolások a középiskolai Állampolgári ismeretek tanításához
-
Hagyomány és modernség a magyar nyelv és irodalom tantervében (1938–2020)
-
A marxizmus-leninizmus oktatásának módszertani kérdései az 1950-es években
-
Történelemtanítás tanulói szemmel, avagy hogyan vélekednek az általános iskolások a történelem tanításáról
-
A felvidéki magyarság második világháborút követő kálváriája: A hontalanság évei témakör megjelenése a magyarországi történelemtankönyvekben
-
Hogyan tanítjuk a Kádár-korszakot? – Egy tankönyvelemzés tanulságai
-
A szociális érzékenység fejlesztése és az iskolán kívüli népművelésre való felkészítés a hazai tanítóképzésben 1868 és 1948 között
Downloads
Published
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.