Pedagógiai változások –a változás pedagógiája IV.

Authors

Márta Juhász (ed)
Orsolya Karainé Gombocz (ed)
Norbert Mongyi (ed)

Synopsis

A kötetben közölt tanulmányok jelentős része a pedagógusképzés műhelyeiben működő oktatók írásai, olyan munkák, melyekben a szerzők saját pedagógiai közegük problémáival foglalkoznak. A publikáló kollégáink között van gyakorlott kutató, aki magabiztosan, célirányosan mutatja be tudományos kérdéseit, azaz képes a mindennapok pedagógiai gondjait a tudomány nyelvén megfogalmazni, képes a hétköznapi problémákat tudományos problémává transzformálni. Aki értelmezett szaknyelven fogalmaz, s következtetéseit a tudományos gondolkodás ellenőrzött útjait bejárva fogalmazza meg. Van olyan szerzőnk is, aki első lépéseit teszi a kutatóvá válás nem egészen egyszerű útján. (Tudjuk természetesen azt is, hogy a gyakorlottság és a tapasztalatlanság nem csupán kor kérdése, s az sem új felismerésünk, hogy a kutatói érzékenység és más kvalitások sem egyformán elosztva jutnak birtokunkba.) Ezekre a körülményekre azért kell rámutatnunk, hogy a sokszerzős kötet bizonyos egyenetlenségeit az olvasó számára segítsünk értelmezni. Azt azonban örömmel jelenthetjük ki, hogy kötetünk minden tanulmánya megérdemli a nyilvánosság elé kerülés lehetőségét. Minden szerzőnk tud érdekeset, újat mondani, korábban nem gondolt összefüggésre rámutatni, figyelmünket eddig elkerülő tényeket regisztrálni, vagy éppen új szempontot vinni a jelenségek értelmezésébe.

Chapters

  • Szerkesztői előszó
  • A dráma- és színházismeret-tanári képzés alapításának és a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen való indításának háttere, a képzésben résztvevő hallgatók tanulási előzményei, motivációi és pályaidentitásuk mintázata
    Júlia Eck, József Kaposi, Gábor Körömi
  • I. Kisgyermekek pedagógiája
  • A romániai magyar óvodapedagógusok szakmai fejlődésének és tanulásának jellemzői az otthonóvodáztatás ideje alatt
    Tünde Barabási , Gabriella Stark
  • Az óvoda és az iskola közötti átmenet támogatását segítő módszerek
    Anikó Andrea Bencéné dr. Fekete, Bianka Udvardi
  • Legyünk „szakértő” „SZAK”értők! Az „E” típusú dráma alkalmazása az óvodai nevelésben, valamint az óvodapedagógus képzésben
    Renáta Bernhardt
  • Történetmesélési eljárások az óvodai nevelésben
    Anett Farkas, Brigitta Velkei
  • Az új ember első kovácsai. Az óvoda képe a Család és iskola (Gyermekünk) folyóiratban 1950-1973
    Imre Fenyő
  • Egy budapesti óvoda nagycsoportos gyermekeinek logopédiai szűrési eredményei 2015-2021 között
    Mariann Horváth
  • A szervezeten belüli tudásmegosztási lehetőségek az óvodapedagógusok szakmai fejlődésének folyamatában
    Tünde Lantos
  • „A kisdedóvónő jó tulajdonságai” – az esztergomi Értesítők óvodapedagógus-képe
    Ágnes Kata Miklós
  • Őszi népszokások és hagyományok éltetése az Esztergomi Szentgyörgymezei óvodában
    Ildikó Nádasiné Nimmerfroh
  • ADHD-tüneteket mutató, tanköteles korú gyermekek mozgásállapotának és iskolai alapkészségeinek vizsgálata
    Kinga Révész-Kiszela
  • Anyanyelvi és kognitív fejlődés kisgyermekkorban
    Enikő Szőke-Milinte
  • II. Tanítás, tanulás, fejlesztés
  • Az élménypedagógia és a környezeti nevelés kapcsolata
    Márta D. Tóth, Sándor Agárdi, Ivett Éva Ésik, Ferenc Mónus, Tamás Béres, József Szabó
  • Változások a tanyán élő tanulók iskolaválasztási lehetőségeiben, Nyíregyháza környéki bokortanyákon végzett kutatás alapján
    Erika Bácskainé Dr. Pristyák
  • Tanulási motiváció kutatás eredményei egy falusi iskolában
    Zsoltné Farkas
  • A zenei ízlésről avagy a giccs sikerének titka
    Kriszta Heverdle Péterné Dr. Köncse
  • Szimbólumok új köntösben – Az újraértelmezett szimbólumok pedagógiai hasznosíthatósága
    Tímea Mária Hevesi
  • Élményközpontú zeneoktatás a tanárképzésben – megújuló zeneelmélet- és szolfézsoktatás az ELTE BTK Művészetközvetítő és Zenei Intézetében
    Ágnes Horváth
  • Kultúrtörténeti értékek vizsgálata az Őrségi Nemzeti Parkban
    Katalin Horváth
  • A német nyelvtan oktatásának progressziója a nyelvpedagógia változásának tükrében
    Márta Juhász
  • A szókratészi módszer lehetőségeiről a pedagógiában
    József Kormos
  • A kémia tanulás nehézségei a diákok szemszögéből
    Lajos Ludányi
  • A folyamatalapú írást támogató eljárások alkalmazási lehetőségei 1-6. évfolyamon: fókuszban a „jelentés írása különféle források alapján” technika
    Ágnes Magyar
  • A kulturális valóság elemeinek tanítása a nyelvórákon
    Norbert Mongyi
  • A vitázás mint kompetenciafejlesztő eszköz a közoktatásban tanulmánya
    Éva Pásztor
  • Anyanyelvi és digitális kompetencia fejlesztése alternatív verselemző módszer segítségével
    Orsolya Edit Szabó
  • A szex vajon mi? - erdélyi magyar pedagógusok nézetei a gyermekek szexuális fejlődésével és nevelésével kapcsolatosan
    Noémi Szállassy , Nándor Erős
  • Lehetséges változtatások a népi brácsa tanítási módszertanában
    Máté Vizeli
  • III. A felsőoktatás pedagógiája
  • Hitoktatásban alkalmazott reflektív módszerek használata hittanárok képzése során
    Katalin Balogné Vincze
  • Pedagógusok szakmai önismeretének támogatása biblioterápiás módszerekkel
    Noémi Birta-Székely
  • A formális logikai gondolkodás fejlettségének vizsgálata pedagógusképzésben résztvevő hallgatók esetében
    Zsolt Fülöp
  • Tanárnak készülök. Pázmányos tanár szakos hallgatók a pályaválasztás támogatásáról
    Orsolya Gombocz
  • Tanár szakos hallgatók kérdőíves vizsgálata a digitális oktatás tapasztalatairól
    Hajnalka Hollósi
  • A képesség-ökoszisztéma megközelítés lehetőségei a tanárképzési szakpolitikákban
    László Horváth
  • A kreatív írás lehetséges szerepe a magyartanár szakos hallgatók interpretációs stratégiáinak fejlesztésében
    Dániel Kispál
  • Az eredményes pedagógus kompetenciáinak kérdőíves vizsgálata gimnazista tanulók és szüleik körében
    Zsófia Kopecskó-Hodosi
  • Tanárjelöltek tanulásszervezési tapasztalatai
    Andrea Kovácsné Duró
  • A német nemzetiségi nyelvű általános iskolai tanítóés tanárképzés jelen kihívásai Magyarországon
    Éva Márkus, Dorothee Lehr-Balló, Bernadett Svraka
  • A vallási és a társadalmi tőke mint mobilitási csatorna, a roma tanulók körében
    Tamara Takács
  • Fókuszpont – Egy pedagógiai témájú kutatási terv átalakulása
    Csenge Varga-Csikász
  • IV. Pedagógiai problémák egykor és ma
  • Az oktatómunka megvalósulása az északkelet-magyarországi tanítóképzőkben 1945-1959 között
    Sándor Dráviczki
  • Tankönyvpolitika a két világháború közti Csehszlovákiában
    Enikő Engel
  • Egyháztörténeti tematikájú iskolai segédanyagok (egy példa bemutatása)
    Magdolna Gilányi
  • Változások az iskolarendszerben, az iskolarendszer lehetséges változásai
    Zoltán Gloviczki
  • Imre Sándor és az elemi iskolai tanítóképzés
    Norbert Gombos
  • Szakmódszertani megfontolások a középiskolai Állampolgári ismeretek tanításához
    Péter Jakab
  • Hagyomány és modernség a magyar nyelv és irodalom tantervében (1938–2020)
    Katalin Pelczer, Judit S. Pásztor
  • A marxizmus-leninizmus oktatásának módszertani kérdései az 1950-es években
    Márk Rácz
  • Történelemtanítás tanulói szemmel, avagy hogyan vélekednek az általános iskolások a történelem tanításáról
    Dávid Szabó L.
  • A felvidéki magyarság második világháborút követő kálváriája: A hontalanság évei témakör megjelenése a magyarországi történelemtankönyvekben
    Krisztina Varga
  • Hogyan tanítjuk a Kádár-korszakot? – Egy tankönyvelemzés tanulságai
    Eszter Venásch
  • A szociális érzékenység fejlesztése és az iskolán kívüli népművelésre való felkészítés a hazai tanítóképzésben 1868 és 1948 között
    Tamás Vincze

Published

2022

Details about this monograph

ISBN-13 (15)

978-963-575-105-1