Információ - Média(tudatosság) - Műveltség: A Z generáció tanulása

Authors

Enikő Szőke-Milinte

Synopsis

A társadalom folyamatosan újradefiniálja önmagát, újrafogalmazza legalapvetőbb funkcióit, paramétereit, hiszen a változás lett állandó tulajdonsága. Ez az állandó változás a digitalizáció, a web 2.0., az „újmédia” következménye (DESI; EU Digital Single Market Policy). A digitális média által közvetített információk a valóság jelenségeit, a társadalom történéseit, eseményeit azokban az értelmezési keretekben mutatják be, amelyekben a médiatartalmat előállító tudatosan, a megrendelő kérésére, vagy öntudatlanul, saját értelmezési tartománya által meghatározottan láttatni szeretne. Így állhat elő például az a helyzet, hogy míg egyik platformon amellett érvelnek tömegek, hogy a 21. században fölösleges kézírást tanítani a gyermekeknek, ugyanabban az időben egy másikon a kézírás kognitív fejlesztő hatását bizonygatják, ezért annak iskolai tanítását szorgalmazzák. A plurális társadalmi viszonyoknak megfelelően a média sokféle információt, sémát közvetít, relativizálva a társadalom követelményeit.

Ilyen feltételek mellett a nevelésnek, ezen belül a médiatudatosságra nevelésnek a jelentősége felbecsülhetetlen. A mediatizált információktól, amelyek a mindennapi információk jelentős részét alkotják, az egyén társadalmi boldogulását és autonómiáját szolgáló műveltségig a médiatudatosságon keresztül vezet az út. A könyv okfejtése erről kíván meggyőzni, ezt a folyamatot kívánja bemutatni.

Chapters

  • Előszó
  • A Z generáció megismerése – megismerés a Z generációban
  • 2. Adat, információ és megismerés az információs társadalomban
  • 3. Információs műveltség és médiaműveltség
  • 4. Tanulási környezetek a 21. században
  • 5. A hagyományos médiahatás-elméletek pedagógiai relevanciája
  • 6. Médiatudatosság és médiapedagógia az iskolában
  • 7. A média- és az információs műveltség oktatásának céljai
  • 8. Elmélet és gyakorlat az oktatás tartalmában
  • 9. Stratégiák a médiaműveltség alakításában
  • A kötet szerzője
  • Felhasznált szakirodalom

Published

2020

Details about this monograph

ISBN-13 (15)

978-615-5224-87-4