Változások a pedagógiában – A pedagógia változása

Authors

Márta Klára Juhász (ed)
József Kaposi (ed)
Enikő Szőke-Milinte (ed)

Synopsis

Ez a kötet a Pázmány Péter Katolikus Egyetem BTK Vitéz János Tanárképző Intézetének immáron hatodik kiadványa a Jó pásztor című sorozatban. A három évvel ezelőtt elindított sorozat (A küldetés pedagógiája 2018, Pedagógiai valóságok 2018, Pedagógiai mozaik 2019, Pedagógiai változások – a változás pedagógiája, 2019, Dialógusok határtalanul 2020) célja, hogy fórumot biztosítson a különböző pedagógusképző műhelyekben folyó kutatási-fejlesztési tevékenységekről szóló beszámolóknak illetve azoknak a gyakorlati innovációknak, amelyek a pedagógusok gondolkodásmódjában és a mindennapi iskolai gyakorlatában megjelennek, amelyek a 21. század elvárásainak megfelelő pedagógiai valóságokról tudósítanak.

Sajátos ellentmondások jellemzik manapság az oktatás világát. Egyrészt azt halljuk, hogy a tudásgazdaság kihívásai globális szinten egyre erőteljesebb versenyhelyzetet indukálnak országok, kontinensek és kultúrák között, másrészt a mindennapokban azt tapasztaljuk, hogy az intézményes iskolarendszer az egész világon válságban van. Eltérő szemléletű tanulási-tanítási paradigmák egymásra torlódtak és különböző nézőpontok egymásra csúsztak, amelynek eredményeként a gyakorló pedagógusok mindinkább elvesztik tájékozódó képességüket. Számos tanár arról panaszkodik, hogy túlzottak vagy egyre minimálisabbak a követelmények miközben az állandó változtatások kiszámíthatatlanná, helyenként áttekinthetetlenné teszik a mindennapi pedagógiai munkát. A diákok, szülők pedig egyre kevéssé szeretik a tanórákat, ezért a pedagógiai munka nem az ismeretek reprodukcióját, hanem a tanulás módszerének elsajátítását igyekszik a fókuszba helyezni. A kutatások, felmérések azt is nyilvánvalóvá tették, hogy a pedagógusok többsége sem pozitív lehetőségként éli meg a tanárszerep változásából adódó pedagógiai tevékenységeket. A dominánsan ismeretátadó módszert alkalmazó pedagógusok számára az új elvárások (motiváló és interaktív módszerek, aktív tanulói tevékenységek), az ún. facilitátori szerep nem tűnik vonzónak. Bizonytalanul vannak rá felkészülve, és arról sincsenek meggyőződve, hogy ez eredményesebb lenne a diákjaik felkészítése szempontjából.

Ebben – a már-már szürreálisnak tetsző helyzetben – azért van önmagán túlmutató jelentősége egy ilyen válogatásnak, mert az elmúlt évtizedek tapasztalatai arról tanúskodnak, hogy a válságra adott releváns válaszok nem makro-, hanem mikroszinten (tantermekben, foglalkoztató szobákban) tudnak csak megszületni. Ott, ahol a gyerekekre figyelő, az ő gondolataikat, érzéseiket értő és az új megoldásokat kereső pedagógusok dolgoznak. Olyanok, mint e kiadvány szerzői, akik reflektíven viszonyulnak saját tevékenységükhöz és eset-, vagy műhelytanulmányokban mutatják be megfigyelésiket, kutató-fejlesztő munkájukat és innovációs tevékenységüket. Minden feldolgozott téma, eset azt a meggyőződést erősíti, hogy az intézményi-tantermi mikroszintű folyamatok támogatására, a pedagógusok szakmai munkájának segítésére kellene sokkal több figyelmet és erőforrást biztosítani. A támogatási folyamat egyik sarokköve lehetne a nevelési-fejlesztési innovációs tevékenységek, különböző kísérletek támogatása, a helyi jó gyakorlatok ösztönzése, megosztása. Reményeink szerint ez a kiadvány is ezt szolgálja.

Chapters

  • Szerkesztői előszó
  • Óvodai nevelés
  • A gardneri interperszonális és intraperszonális intelligencia vizsgálata óvodáskorban
    Gréta Ábrahám
  • Ördögtől a Megváltóig: a gyermekkép változásai
    Zsuzsanna Tölgyessy
  • Idegen nyelvek tanítása-tanulása
  • Érettségi előtt álló gimnazisták idegennyelv-tanulási motivációi és eredményessége – egy szakdolgozati kutatás tanulságai
    Piroska Dobrosi-Jelinek
  • Középiskolások vélekedése az élményközpontú, angol és német nyelvű programokról
    Andrea Kovácsné Duró
  • A nemzetiségi népismereti tartalmak közvetítésének digitális lehetőségei
    Márta Juhász
  • Hallásértés objektív mérése a közoktatásban. Fókuszban az angol és a német nyelvoktatás
    Mariann Horváth
  • Médiaműveltség, digitális műveltség – Tanítás és tanulás digitális tanulási környezetben
  • Tanulási motiváció – digitális tanulás
    Enikő Szőke-Milinte
  • Digitalizációs törekvések a magyar köznevelésben
    Kornél Chira Csongo
  • A digitális történetmesélés alternatívái a középiskolában
    Gréta Kuzma
  • Tanulási környezetek a folyamatos szakmai fejlődésben – egy zárt szakmai Facebook-csoport vizsgálata
    Ildikó Zarándné Krafcsik
  • A médiaműveltség alkalmazása, modelljei
    László Dóra
  • Médiaműveltség, médiakommunikációs tudatosság gyerekkorban. Kutatási alapvetés az óvodai online foglalkozások vizsgálatához
    Judit Lerch-Cserei
  • Folyamatos szakmai fejlődés a pedagógusképzésben és a pedagógus pályán
  • Felülnézetben – vezetők a kollégiumpedagógusok kompetenciáiról
    Viktor Barna
  • A szakmai fejlődés megítélése otthontanulási élmények mentén pedagógusjelöltek körében
    Tünde Barabási
  • Tanári kompetenciák napjainkban: az adaptált TALIS felmérés eredményei – az igények és a valóság
    Csilla Marianna Szabó, Gabriella Horváthné Lázár
  • A drámapedagógia szerepe a pedagógussá válás folyamatában
    Csenge Varga-Csikász
  • A mentorálás jelentősége az óvodapedagógusok szakmai fejlődésében
    Tünde Lantos
  • Az iskolai és a családi nevelés lehetőségei
  • Jövőorientáció vizsgálata egyszülős és kétszülős családban nevelkedő serdülők körében
    Claudia Szajli
  • Az érzelmi intelligencia fejlesztése a tanórán, a tanári és tanulói hatékonyság jegyében
    Éva Pásztor
  • Szabadulószobák és ketrecek. Vallási nevelés a modern teológiaiés a fundamentalista nyelvfelfogás játékterében
    Szilvia Moldován
  • A történelem tanítása
  • A történelemi műveltség – változó történelemtanítás
    József Kaposi
  • „Krónika”, mint történelmi forrás a videóinterjús tananyaghoz
    Gábor Ferenc Kiss
  • Párhuzamos történeti narratívák a szabályozó dokumentumokban, angol és magyar történelemtankönyvekben
    Richárd Fodor
  • A természettudományos műveltség alakulásnak támogatása
  • Élménypedagógia kártyajátékokkal a Nyíregyházi Élményközpontban
    Hajnalka Hollósi, Sára Márton, Gabriella Sójáné Gajdos, Andrea Spákné Paráda , Anikó Tanyiné Kocsis Anikó, István János, Márta Dobróné Tóth
  • Őrségi terepgyakorlatoknál alkalmazott projektoktatás hatékonyságának vizsgálata a gimnáziumi korosztály tehetséggondozása során
    Katalin Horváth
  • Pedagógiai gondolatok, reflexiók
  • A filozófia és az etika, mint sajátos tantárgy
    József Kormos
  • Gondolatok a 21. század pedagógiai nehézségeiről
    Mária Jaskóné dr. Gácsi
  • Szent Benedek Regulája a XXI. századi oktatás iránytűje
    Anikó Pálkuti
  • Reziliencia az oktatásban
    Éva Lívia Podlovics
  • Mentortanárok munkájának támogatása a Tanárképző Tanszéken
    Orsolya Gombocz
  • A kezdő tanár problémáinak különböző rétegei az iskolában és a digitális oktatás kihívásai
    Andrea Tolnai
  • Zenei tehetséggondozás és képességfejlesztés mozgásos, szabály- és szerepjátékokkal
    Judit Gál
  • Szerzőink

Published

2020

Details about this monograph

ISBN-13 (15)

978-615-5224-95-9