Pedagógiai változások – a változás pedagógiája

Authors

József Kaposi (ed)
Enikő Szőke-Milinte (ed)

Synopsis

Ez a kötet a Pázmány Péter Katolikus Egyetem BTK Vitéz János Tanárképző Intézetének  immáron negyedik kiadványa a Jó pásztor című sorozatban. A három évvel ezelőtt elindított sorozat (A küldetés pedagógiája 2018, Pedagógiai valóságok 2018, Pedagógiai mozaik 2019) célja, hogy fórumot biztosítson a különböző pedagógusképző műhelyekben folyó kutatási-fejlesztési tevékenységekről szóló beszámolóknak illetve azoknak a gyakorlati innovációknak, amelyek a pedagógusok gondolkodásmódjában és a mindennapi iskolai gyakorlatában megjelennek, amelyek a 21. század elvárásainak megfelelő pedagógiai valóságokról tudósítanak.

Chapters

  • Szerkesztői előszó
  • Óvodai nevelés
  • Nagycsoportos óvodások motoros fejlettségének vizsgálata a Lincoln-Oseretzky-skála rövidített változata alapján
    Eszter Jamrik, Mónika Macher
  • Az óvoda hatása a családok egészséges táplálkozásra nevelésében
    Ilona Karácsony, Liliána Palotás , Annamária Pakai
  • Tananyagfejlesztés az óvodapedagógiában
    Edit Dr. Sztanáné dr. Babics
  • A tanítóképzés és a tanárképzés múltja, jelene
  • A tanítóképzés évszázados küldetése és szerepe a rendszerváltás utáni évtizedekben
    Mária Kováts-Németh
  • Kisgyermekiskoláktól kisdedóvókig – a magyar óvodáztatás 19. századi szabályozása az oktatás- és nemzetpolitika függvényében
    Ágnes Kata Miklós
  • A földrajz tantárgy oktatása az északkelet-magyarországi tanítóképzőkben 1914-1945 között
    Sándor Dráviczki
  • A tanítóképzés átalakulása a társadalmi változások tükrében
    Andrea Bencéné dr. Fekete
  • A drámajáték tartalmi és módszertani bevezetése az általános tanárképzésbe
    Júlia Eck
  • A pedagógus személyisége a tudományban és a gyakorlatban – a tanárképzés
    Orsolya Gombocz, János Gombocz
  • Pedagógiai alapkérdések
  • „Én a tudásnak teszek panaszt” útjelző az organikus pedagógia felé
    Tibor Várszegi
  • A Z generáció megismerése – megismerés a Z generációban
    Enikő Szőke-Milinte
  • Konfliktuskezelési esettanulmányok elemzése
    Tünde Dancsó
  • A szociális kompetencia elemeinek változása egy intervencióval összekapcsolt hosszmetszeti vizsgálat tükrében
    Anna Ihászné Kaifis
  • A „Szimbólum pedagógia” fogalmának megalapozása, bevezetése
    Tímea Mária Hevesi
  • Magyar és idegen nyelvek
  • A játék szerepe a korai nyelvelsajátítási folyamatban
    Éva Horváthné Farkas
  • Változások az anyanyelv-pedagógiában? Adalékok a nyelvjárási háttér és az iskola kapcsolatának vizsgálatához
    Andrea Parapatics
  • Listening helyett Hörverstehen. Tanulók terelgetése a német nyelv irányába hallásértés „dallamos” fejlesztésével
    Mariann Horváth
  • A kritikai gondolkodás fejlesztése a tanórán – a változó pedagógia jegyében
    Éva Pásztor
  • A romániai országos kompetenciamérésekről. Anyanyelvi szövegértés és szövegalkotás az elemi tagozat II. osztályában
    Bíborka Szántó
  • Ember és társadalom
  • A demokrácia projektnap tartalmi – módszertani keretei
    József Kaposi, Zsolt Korpics
  • A pedagógia és a filozófia kapcsolódási pontjairól
    József Kormos
  • Európaiság és nevelés. Európai értékek a változó világban
    Sándor Karikó
  • Képes történeti források és a vizuális multiperspektivizmus tankönyvi kapcsolata
    Richárd Fodor
  • A játékosítás lehetőségei a történelemoktatásban – Egy gamifikációs pedagógiai rendszer kísérlete
    Ádám Lénárth
  • Jelenorientált Kultműhely Program
    Orsolya Bagladi
  • Óvodatörténeti források diskurzuselemzési megközelítésű vizsgálata
    Imre Fenyő
  • Művészetek
  • A médiatudatosságra nevelés és az információs műveltség iskolai létjogosultsága
    Dorottya Habos
  • A homo interneticusok óvodája
    Zsuzsanna Tölgyessy
  • Téma – Média – Hatás. A médiatematizáció tanítása kísérleti stratégiai modellel a középiskolai médiaoktatásban
    Gréta Kuzma
  • Drámai Összefogás – avagy a Weöres Sándor Gyermekszínjátszó Találkozó konferenciája egy pályakezdő szemüvegén keresztül
    Csenge Varga-Csikász
  • A bölcsész Kodály Zoltán műveltsége, nemzetnevelő terve – nemcsak zenei szemmel
    Varsány Sztankovszky
  • Ember és természet
  • Egészségtudatosságra nevelés az Oktatáskutató és fejlesztő Intézet által kiadott gimnáziumi matematika tankönyvekben
    Katalin Julianna Dinnyés, Henriette Pusztafalvi
  • Természettudományos fogalmak jelentése tanár- és diák nézőpontból. Tévképzetek együttes előfordulása, feltárása és kezelésük egyik lehetősége Mazur-módszerével, web2-es támogatással
    Éva Dobóné Dr. Tarai
  • A tanulók kémiai fogalomrendszerének vizsgálata válaszidőméréssel
    Lajos Ludányi
  • Környezettudatos attitűd és magatartás fejlesztése tevékenységorientált módszerek alkalmazásával az Őrségi Nemzeti Parkban
    Katalin Horváth
  • Az iskola falain túl – a tanösvény mint pedagógiai lehetőség
    Márta Juhász
  • Új műveltség felé – megoldás-kísérletek a természettudományok tanításában
    László Csorba F.
  • Infokommunikációs technológia az oktatásban
  • A robotika mint a 21. századi készségek fejlesztésének eszköze
    Norbert Beták
  • IKT-eszközök gyakorlati alkalmazása a tanórákon
    Andrea Tolnai
  • A pedagógiai szervezet
  • Vezetési stílusok, viselkedéskultúra
    Monika Elbert
  • Szervezetfejlesztési lehetőségek a kapcsolatközpontú óvodai gyakorlatban
    Lajosné Dr. Nagy

Published

2019

Details about this monograph

ISBN-13 (15)

978-615-5224-86-7