A köznevelés céljai és fejlesztési területei: a Nemzeti alaptanterv szemléletének tükrében

Authors

József Kormos (ed)
Ferenc Pálvölgyi (ed)

Synopsis

E tanulmánykötet szerzői különböző egyetemek és főiskolák oktatói, akik arra a közös feladatra vállalkoztak, hogy a Nemzeti alaptanterv (Nat 2012) „I.1.1. Fejlesztési területek – nevelési célok” című alfejezetében közreadott pedagógiai gondolatokat megvizsgálva, segítséget nyújtsanak a tanító- és tanárképzés korszerűsítésében, vagyis a minél frissebb pedagógiai szemléletek kialakításában. Erre a szakmai támogatásra azért van szükség, mert a Nat szerzői a nevelésre vonatkozó útmutatásukat a „magtanterv” (core-curriculum) követelményeinek megfelelően igen tömören, csak néhány mondatban fogalmazták meg, ami viszont – kellő mélységű iskolai tapasztalatok hiányában – nehezebben alakítható működőképes pedagógiai gyakorlattá. Így e könyv elsősorban a tanító és tanár szakos hallgatók, valamint a fiatal gyakorló pedagógusok számára íródott, de természetesen az idősebb kollégák is hasznos gondolatokat meríthetnek belőle arra vonatkozóan, hogy a nevelés céljait a Nat szellemében miképpen lehet hatékonyan megvalósítani. A tanulmányok különböző nézőpontokból járják körül az igazán fontos pedagógiai kérdéseket annak érdekében, hogy a felmerülő problémák a lehető legszélesebb értelmezési keretek között legyenek megoldhatók. Ez a multi-perspektivikus feldolgozásmód azért lehet komoly nyereség, mert a tanulmányokon keresztül rácsodálkozhatunk arra a színes pedagógiai inspirációra, amely a Nat egységbe foglaló háttere előtt is lehetővé teszi a különböző megközelítésmódok szimultán és differenciált alkalmazását. 

Chapters

  • A korszerű iskola személyiségfejlesztő funkciói
    István Bábosik
  • Az erkölcsi nevelés
    Ferenc Pálvölgyi
  • Nemzeti öntudat, hazafias nevelés
    István Farkas
  • Állampolgárságra, demokráciára nevelés
    József Kaposi
  • Az önismeret és a társas kultúra fejlesztése
    Enikő Szőke-Milinte
  • A családi életre nevelés
    János Gombocz, Orsolya Karainé Gombocz
  • A testi és lelki egészségre nevelés
    János Gombocz, Orsolya Karainé Gombocz
  • Felelősségvállalás másokért, önkéntesség
    József Kormos
  • Fenntarthatóság, környezettudatosság
    Zsuzsanna Marjainé Szerényi
  • Pályaorientáció
    Zoltán Gloviczki
  • Gazdasági és pénzügyi nevelés
    Gábor Harangozó
  • Médiatudatosságra nevelés
    Enikő Szőke-Milinte
  • A tanulás tanítása
    Judit Sályiné Pásztor

Published

2015

Details about this monograph

ISBN-13 (15)

978-963-308-251-5